Index / Onderwijs / Structuur van Fiction vs. Drama

Share This Post

Onderwijs

Structuur van Fiction vs. Drama

Werken van fictie en drama kan soms niet te onderscheiden zijn. Een spel kan op het perceel van een roman te nemen, en een roman kan een Hamlet-achtige monoloog bieden. Als algemene vuistregel, maar fictie is opgebouwd door middel van gesproken tekst

Advertisement



Werken van fictie en drama kan soms niet te onderscheiden zijn. Een spel kan op het perceel van een roman te nemen, en een roman kan een Hamlet-achtige monoloog bieden. Als algemene vuistregel, maar fictie is opgebouwd door middel van gesproken tekst, terwijl drama voornamelijk wordt gestructureerd door middel van dialoog.

Verhaal in fictie en Drama

In fictie, de verteller stelt de setting van het verhaal, de personages en de plot. Een alwetende verteller is God-achtige, onthullen elk detail van de fictieve wereld, van de innerlijke gedachten van de personages om hun externe omstandigheden. In drama, de verteller is beperkt, indien aanwezig helemaal. Typisch, vertellers in de dramatische vorm kort voorwoord elke scène, zodat het publiek weet waar de actie plaatsvindt. Anders, de personages spreken voor zich.

Dialoog in Fictie en Drama

In fictie, wordt een dialoog gebruikt voor het karakter en de plot te verbeteren. Een verteller zou kunnen zorgen voor een fysieke beschrijving van de hoofdpersoon, maar hetzelfde karakter psychologische motivatie zou kunnen worden blootgesteld in een gesprek met een ander karakter. In drama, dialoog is vaak de enige manier om van het openbaren van karakter en plot. Op fysiek podium of in een film, kan het publiek zien de personages en de acties die plaatsvinden. Als alleen het bekijken van de tekst, de lezer van drama ontvangt informatie van wat er gezegd wordt.

overlappende structuren

Fictie schrijvers soms rekenen op dramatische structuur om hun verhaal te bevorderen. In het korte verhaal "Hills Net Witte Olifanten," Ernest Hemingway maakt gebruik van de dialoog, vaak zonder naamsvermelding, aan de centrale conflict tussen de mannelijke en vrouwelijke karakter onthullen; de verteller houdt een beperkte rol. Omgekeerd, dramaturgen soms rekenen op vertelling voor schermen van dialoog, met name in scenario's. In het script "The Doctor en de Duivels," Dylan Thomas begint de eerste scène met een beschrijvende passage: "Vanuit een lange weg te gaan, dan zien we een verlaten kronkelende weg naar beneden vanaf een heuvel-top. Enorme hemel, langzame wolken. "

Zichtbaarheid van de auteur

De relatieve structuren van fictie en drama bepalen van de zichtbaarheid van de auteur. In "A Portrait of the Artist as a Young Man," James Joyce onderscheid tussen fictie dat de auteur persoonlijk betrokken en drama waarmee de auteur om "onzichtbaar, geraffineerd uit het bestaan." Geworden in drama, dan, personages op het leven van hun eigen. Hoewel de auteur die levens bestuurt, haar eigen stem is minder evident.

Share This Post